Hvor lenge har vi gått med klær?

Så vidt jeg vet er mennesket den eneste arten som bruker klær. Hvor lenge har vi gjort det?

1. september 2009

Ny forskning tyder på at de første menneskene kledde på seg for cirka 70 000 år siden. Det er et forskerteam ved Leipzigs universitet som har gjort en tidsbestemmelse ved hjelp av lus! Mennesker er vert for både hode- og kroppslus. Kroppslus bor i klærne og har følgelig kommet til som art da det ble vanlig å bruke klær. Ved å sammenlikne DNA fra de to typene av lus har forskerne greid å anslå når kroppslus skilte seg ut, og det viser seg altså å ha skjedd for cirka 70 000 år siden. Det hefter betydelig usikkerhet ved anslaget, men ikke desto mindre passer det bra med det tidspunktet da man tror at det moderne mennesket utvandret fra Afrika. Ifølge arkeologiske vitnemål skjedde det for mellom 50 000 og 100 000 år siden, og det er helt naturlig at tilpasningen til nye og kaldere miljøer har krevd at menneskene begynte å bruke klær. I begynnelsen har det uten tvil dreid seg om dyrehuder, mens mer avansert bekledning er kommet til senere. De eldste kjente nålene er omkring 40 000 år gamle.