Blombos cave

Her var forfedrene våre kreative

Forskere har gravd ut menneskets eldste kunstatelier ved Cape Town i Sør-Afrika

I en berømt hule kalt Blomboshulen i Sør-Afrika har arkeologer gravd ut det som sannsynligvis kan kalles verdens eldste kunstatelier. I 100 000 år gamle jordlag avdekket de skålformede konkylier fylt med rester av våre tidlige stamfedres maling – røde og gule okerpigmenter – sammen med mortere av stein og spateler av ben som ble brukt til blanding av fargestoff.

Forskerne mener at malingen har vært brukt som kroppsdekorasjon. Funnet vitner om at våre stamfedre hadde utviklet en avansert symbolsk tenkeevne for minst 100 000 år siden – eller 20 000–30 000 år tidligere enn man har trodd til nå.

Professor Christopher Henshilwood ved universitetet i Bergen og i Witwatersrand i Sør-Afrika fant restene av kunstatelieret i 2008 og har med kollegers hjelp brukt tre år på å analysere dem.

Christopher Henshilwood

Det dreier seg om to store konkylier, og fordi de andre gjenstandene ligger inne i konkyliene, er forskerne overbevist om at de utgjør et svært tidlig verktøysett. En kjemisk analyse av malingen avslører at okerpigmentet ble blandet med både benmargsfett, knust benvev, kull og en uidentifisert væske.

I mikroskop kan forskerne se slitasjespor etter sand, som om en finger var blitt dratt langs bunnen av konkylien. Jordlaget der verktøysettet lå, har ingen spor etter mat som ellers finnes i andre lag i hulen, og forskerne tror derfor at menneskene ikke bodde i hulen, men bare brukte den som atelier.

Cockel shells with paint

Den rådende teorien har gått ut på at det moderne mennesket oppsto i en ”kreativ eksplosjon” for 75 000 år siden, men det nye funnet tyder snarere på at det moderne mennesket utviklet seg mer gradvis. Samtidig peker verktøysettet samt flere tidligere funn i retning av at menneskets ”vugge” kanskje ikke sto i Øst-Afrika slik mange forskere har trodd til nå, men derimot i Sør-Afrika.