Homo-slekten Lucy

Hils på dine forfedre – fra Lucy til Homo sapiens

Det 3 millioner år gamle apemennesket Lucy er kanskje din stammor. Møt Lucy, neandertaleren, Homo erectus, hobbit-mennesket og andre forfedre i vårt familiealbum over Homo-slekten.

24. september 2015

Lucy er mor til Homo-slekten

Lucy, et apemenneske av arten Australopithecus afarensis, er for tiden forskernes beste forslag til Homo-slektens stamfar. Lucys art levde for 3,2 millioner år siden, og med tiden levde flere arter fra Homo-slekten side om side.

Ifølge flere nyere funn tyder alt på at forskjellene mellom menneskeartene er små og få. Selv om alle medlemmer av menneskeslekten grunnleggende har de samme evnene, er de blitt finpusset opp gjennom årene. Og med tiden har vi derfor fått flere dødelige våpen, klær på kroppen og et velutviklet språk.

Homo-slekten i bilder

Klikk deg gjennom galleriet ovenfor og møt noen av forfedrene fra Homo-slekten. Fra Lucy over Homo erectus og neandertalerne til dagens Homo sapiens.

Fotos: Kennis & Kennis Reconstructions

Du kan også gå på oppdagerferd i det interaktive verdenskartet over menneskeslektens utvikling her.

THE MISSING LINK

En 2,8 millioner år gammel underkjeve med fem tenner har trekk fra både apemennesker og mennesker.

Den nyfunne kjeven er det eldste sporet etter mennesker og er dermed forskernes beste forslag til the missing link – fossilet som binder sammen de siste apemenneskene og de første menneskene.

Alder: 2,8 millioner år Art: Ukjent art av Homo