Det betyder parring med neandertalere

Så viktig var sex med utdødd menneskeart

Analyser avslører at det moderne mennesket paret seg med neandertalere og søsterarten, denisova. Særlig neandertalergenene har satt spor i det europeiske folk

31. mars 2016 av Sarah Stilling Skrivergaard

For Homo sapiens var det tilsynelatende ikke spennende nok bare å ha sex med sin egen art.

For de moderne menneskene fikk nemlig avkom med de tettbygde neandertalerne for 40 000–80 000 år siden på grensen til det afrikanske kontinentet.

Og paringen med den utdødde menneskearten var en overlevelsesstrategi som i dag har spesiell betydning for kroppen din.

Neandertalere

• Homo neanderthalensis levde for 350 000 til 25 000 år siden hovedsakelig i Europa, men også deler av Asia. Til sammenligning har Homo sapiens levd i 200 000 år og spredt seg fra Afrika til andre kontinenter.
  • Neandertalere hadde kraftig benbygning, de hadde større muskelmasse enn oss og veide på tross av at de var lavere, i gjennomsnitt 25 prosent mer enn nåtidsmennesket. Hjernen veide i gjennomsnitt 1,45 liter mot våre beskjedne 1,34 liter. Også øynene var større, og derfor hadde de trolig bedre syn enn oss.

Neandertalere ga sterkt immunforsvar

Genetiske kartlegginger har vist at ikke-afrikanere har mellom 1,5 til fire prosent neandertaler i seg.

Neandertalerne kan blant annet spores i 200 gener i immunsystemet, noe som har gitt oss et vern mot sykdommer.

Da de første menneskene utvandret fra Afrika, bar de på gener som var tilpasset det afrikanske kontinentet.

Etter hvert som menneskene spredte seg til Europa og til Asia, møtte de sykdommer som immunforsvaret deres ikke var i stand til å takle – og derfor var paringen med neandertalere avgjørende for at mennesket kunne tåle klimaet og omgivelsene.

Det har du også fra neandertalere:

• Keratingener – som kan ha medvirket til å gi oss tykkere hud.

• Dannelse av hudceller – asiater bærer et neandertalerspor som regulerer dannelsen av celler i overhuden.

• UV-beskyttelse – blant asiater finnes det spor fra neandertalere i 18 gener som bekytter mot UV-stråler.

Flere sex-partnere enn neandertalere

Forskere har også funnet ut at både mennesker og neandertalere har paret seg med en menneskeart ved navn denisova, som ble oppdaget i 2010. Blant annet viser en ny studie at mennesker fra blant annet den sørlige delen av Asia og Oseania har arvemasse fra denisovaen i seg.

Les mer om menneskets paring med neandertaleren her.