Paisley cave

Avføring gir clovisfolket dødsstøtet

Sammen med flere andre funn viser fossil avføring fra noen berghuler i USA et helt nytt bilde av Amerikas første befolkning.

26. november 2012

Da arkeologen Dennis Jenkins fant fossil menneskeavføring i noen berghuler ved byen Paisley i Oregon, ante han ikke at funnet ville endre den amerikanske historien for alltid.

Sammen med evolusjonsbiologen Eske Willerslev fra Danmark kartla han avføringens arvemateriale og påviste at ekskrementene var minst 14 300 år gamle. Det gjorde funnet eldre enn de tidligste clovisfunnene og stilte hele innvandringsbildet på hodet. Ikke bare var Amerika blitt befolket tidligere enn antatt til nå, det skjedde trolig også i flere bølger.

Men flere eldre amerikanske arkeologer som hadde gjort karriere med clovisteorien, trakk forskningen i tvil. De mente at avføringen stammet fra dyr, og at det menneskelige DNA-et stammet fra indianere som senere tok hulene i bruk. Derfor dro forskerne tilbake til hulene i 2009. Iført sterile heldekkende drakter fant de ytterligere 150 avføringsprøver og kartla hver millimeter av gulvet i hulene. Men prøvene viste det samme, og da forskerne samtidig fant pilespisser fra et annet folk, var konklusjonen klar: Clovisfolket var ikke de første amerikanerne.

Hør arkeologen Dennis Jenkins fortelle om den fossile avføringen:

Les hele artikkelen

Klikk på Download-knappen nedenfor.