fossils together

Unikt fossil: Sjelden forening da døden inntraff

Ny type 3D-skanninger av sørafrikansk berg avslører to 250 millioner år gamle fossiler i tett favntak.

Et svært umake par gikk i døden i hverandres knugende nærhet for 250 millioner år siden. Et såret amfibium og et pattedyrlignende krypdyr befant seg samtidig i en underjordisk hule som brått ble oversvømt.

Begge dyrene mistet livet, men takket være en internasjonal gruppe forskere fra Sør-Afrika, Frankrike og Australia er dyrene nå funnet igjen som et bilde fra sekundet da de endte sitt liv.

3D-skannet en stein

I steinavleiringer i Karoo-bassenget i Sør-Afrika har forskere i årenes løp funnet massevis av huler med forsteinede dyr. De gjorde det oppsiktsvekkende funnet under et forsøk på å analysere disse fossilene. Med avansert røntgenteknologi 3D-skannet forskerne en steinprøve, og først oppdaget de en godt bevart Thrinaxodon som tilhører gruppen cynodonter – forløperen til nålevende pattedyr. Men til forskernes store overraskelse viste steinprøven seg å skjule enda en hemmelighet i form av et for lengst utdødd amfibium, en såkalt Broomistega.

Det salamanderlignende amfibiet hadde brukket ribbena og søkt tilflukt i hulen hos det pattedyrlignende krypdyret, trolig som følge av at det var svekket og sykt. Forskerne tror at det kjøttetende Thrinaxodon-dyret sannsynligvis befant seg i en slags dvalelignende tilstand, og at det derfor ikke la merke til den ubudne gjesten som derfor slapp å bli jaget ut igjen.

Vincent Fernandez

Paleontolog Vincent Fernandez ved institutt for evolusjonsstudier ved Wits University i Sør-Afrika undret seg da han fikk se skanningene: "Mest overrasket ble vi da bildene avslørte enda et tannsett som var helt annerledes enn det hos det pattedyrlignende reptilet," sier han.