Tulipan

Tulipandyr sugde i seg mat

For 505 millioner år siden levde det i Canada et dyr med en form som en tulipan.

24. oktober 2012

Paleontologi For cirka 505 millioner år siden var området Burgess Shale i British Columbia i Canada havbunn. Der levde det et spesielt dyr med samme form som en tulipan. Dyret, Siphusauctum gregarium, var cirka 20 cm høyt og trivdes i større grupper av artsfrender.

Forskere ved University of Toronto har funnet fossile rester av 65 individer som sto i tett flokk på havbunnen. Der tok de til seg mat på en måte som ikke er kjent fra noe annet dyr.

Forskerne er av den oppfatning at S. gregarium åt ved å filtrere vannet som den hadde sugd inn i det tulipanlignende begeret gjennom et antall små hull. Begeret, eller dyrets hode, inneholdt også tarmsystemet der små partikler fra vannet havnet og deretter ble fordøyd.

Forskerne så fossiler av Siphusauctum gregarium for første gang allerede i 1983, men først nylig gjorde de bedre fossilfunn som ga løsningen på dyrets merkverdige utseende og ikke minst dets originale spisemåte.