Laggania

Snodig havuhyre lot seg ikke knekke

Fossil av fortidsdyr endrer bildet av en av historiens største masseutryddelser

28. oktober 2011

I et 480 millioner år gammelt berg sørøst i Marokko har to paleontologer, Berek Briggs og Peter Van Roy ved Yale University i Connecticut i USA, funnet et mer enn én meter langt eksemplar av de såkalte anomalocarididene.

Disse rovdyrene oppsto samtidig med de første store komplekse dyrene under den kambriske eksplosjonen for cirka 530 millioner år siden, og man har til nå trodd at de forsvant igjen bare 20 millioner år senere.

Ut fra vår tids standard så dyret snodig ut, med leddet kropp, øyne på stilk og et digert hode. Fremst på hodet satt det et vedheng med pigger, som skyflet smådyr inn i et gap som lukket seg omtrent som blenderen i et fotoapparat. Fossilet som de to kollegene påviste, er cirka dobbelt så stort som de største man har funnet før.

Phossil of seamonster

Havmonster overlevde masseutryddelse

Men det mest bemerkelsesverdige er likevel fossilets relativt lave alder, som røper at anomalocarididene overlevde fra den geologiske tidsperioden kambrium inn i den påfølgende perioden, ordovicium.

Skillet mellom disse markeres av en masseutryddelse for 488 millioner år siden da de fleste dyrene fra kambrium døde ut. Det betydde til gjengjeld at de dyrene som overlevde, fikk gode vilkår, slik at antallet slekter blant dem firedoblet seg i begynnelsen av ordovicium.

Sammen med funnet av 1500 fossile bløtdyr, svamper og koraller gir det nye fossilet et helt enestående bilde av et økosystem for 480 millioner år siden, som ikke var så ulikt dyrelivet i kambrium som man hadde trodd. Kanskje blir forskerne nødt til å revurdere sitt syn på katastrofen som inntraff for 488 millioner år siden.

Fakta

Store havdyr overlevde voldsom katastrofe

Det nye fossilet viste at havuhyrene ikke døde ut for 510 mill. år siden som hittil antatt. De forble øverst i havets næringskjede og vokste seg store.