Woolly rhinoceros

Ullhåret neshorn oppsto i Tibet

Nytt funn: Et fossil av et ullhåret neshorn på Den tibetanske høysletten viser at ullhåret neshorn oppsto lenge før istidene begynte.

Et funn av det hittil eldste og mest primitive fossilet av et ullhåret neshorn på Den tibetanske høysletten kaster nytt lys over hvordan istidens giganter kom til. Neshornet er 3,7 mill. år gammelt og dermed over 1 mill. år eldre enn det hittil eldste kjente fossilet. Det viser at ullhåret neshorn kom til lenge før istidene begynte – sannsynligvis på den kalde og barske høysletten ved foten av Himalaya.

I de siste to millioner årene har Jorden vært preget av en rekke istider på hver rundt 100 000 år, der den siste varte fra for 115 000 år til for 11 500 år siden. Før istidene begynte sitt inntog, var klimaet i gjennomsnitt 3 grader celsius varmere enn i dag og slett ikke et sted for verken ullhåret neshorn eller mammut, som vi forbinder med istiden.

Men det tibetanske høylandet var et unntak: I over 4000 meters høyde var det omtrent like kaldt og barskt som i dag med en gjennomsnittstemperatur på 0 grader og svært lave vintertemperaturer.

skull of a wooly rhinoceros

Tibet som rugekasse

Paleontologen Xiaoming Wang ved Natural History museum of Los Angeles County, en av forskerne bak oppdagelsen, påpeker at Tibet har fungert som rugekasse for ullhåret neshorn og kanskje også for andre istidsdyr.

Da landområdene omkring også avkjøltes, kunne neshornene vandre ned fra høylandet – som om det ble åpnet en port. Derfra spredte de seg til resten av Asia og Europa.

Andre forskere understreker at teorien stemmer overens med DNA-undersøkelser som viser at nålevende dyr kan stamme fra Tibet. Bl.a. er nordamerikansk steppebison beslektet med tibetansk jakokse.