nb_u48 Mammoth

Nytt funn tar oss nærmere mammutkloning

Forskerne mangler bare én brikke for å kunne gjenopplive mammut, nemlig intakt DNA. Nå kan et nytt funn gi liv til drømmen.

27. november 2014 av Carsten Nymann

En mørkerød væske piplet ut fra såret da forskerne i 2013 forsiktig skar et snitt i vevet på det som nå betegnes som verdens mest velbevarte mammut.

En obduksjon bekrefter nå at det var blod som piplet ut av den store mammuthunnen, som i 28 000 år har sittet fanget i permafrosten på den sibirske øya Maly Lyakhosky Island.

Dermed er jakten i gang på det som for mange paleontologer er den hellige gral, nemlig en celle som inneholder hele mammutens genetiske instruksjonsbok – det såkalte genomet.

Mammut følger i sporet på fjellgeit

En celle med intakt cellekjerne og komplett DNA-register er nemlig puslespillets siste gjenstående brikke som forskerne mangler for å kunne klone seg frem til en nålevende mammut.

All teknologi er på plass i dag, idet vitenskapsfolk allerede har lykkes med å klone nålevende sauer og hunder, og til og med gjenopplivet en utdødd fjellgeit, selv om sistnevnte døde etter bare syv minutter.

Mammut må ruges ut av elefantmor

Finner forskerne en intakt cellekjerne fra en mammut, kan den settes inn i eggcellen fra en elefant der et foster vil begynne å utvikle seg.

Fosteret settes deretter inn i elefantens livmor, og hvis alt går etter planen, vil elefanten føde en mammutunge etter 22 måneder.

Prosessen er likevel langt fra så enkel som den lyder.

Et av argumentene mot et slikt forsøk er at forskerne vil bli nødt til å utsette et antall truede asiatiske elefanter for livsfare ved å la dem fungere som surrogatmødre.