Mammoths

Mammut: Skanninger avslører mammutens indre

Nye CT-skanninger av to istidsmammuter røper hittil ukjente detaljer om de store fortidsdyrenes anatomi.

30. mai 2012

Det var forskere ved University of Michigan Museum of Paleonthology som skannet to få måneder gamle mammutunger. Den ene, Lyuba, ble funnet i permafrosten i Sibir i 2007 og er cirka 42 000 år gammel, mens den andre, Khroma, ble funnet i 2009. Khromas alder er usikker, men forskerne sier at den ble funnet i et geologisk eldre miljø enn Lyuba.

Skanningene avslørte flere overraskelser. For det første viste det seg at Khroma var en hunn og ikke en hann. Det som forskerne opprinnelig trodde var dyrets penis, viste seg å være dyrets klitoris.

For det andre har de to individene overraskende store nyrer. Forskerne tror at de store nyrene førte til at dyrene kunne rense urinen mer effektivt slik at de slapp å late vannet i ett sett. Derfor var det heller ikke nødvendig å ta til seg store mengder væske – som jo bare forekom i form av snø og is.

mammoth skeleton

For det tredje er det meget stor forskjell på benrestene etter de to mammutene. Lyuba har lengre forben enn Khroma, og Khroma har forhøyninger i kraniet der støttennene ville vokst ut om hun var blitt eldre. Ansiktet til Khroma er også bredere enn ansiktet til Lyuba.

Forskjellene gjenspeiler kanskje en evolusjonær utvikling eller lokale variasjoner som fantes blant de sibirske mammutpopulasjonene – men det kan også dreie seg om to forskjellige arter.