Crocodile excavation

Krokodiller lå skjult under ørkensanden

I Sahara finner forskerne utrolige, forsteinede krokodiller

21. juli 2010 av Lars Thomas

Sahara skjuler fossiler etter de mest utrolige krokodillearter. Med lange ben som pekte ned under kroppen som hos pattedyrene – ikke ut til siden som i dag – ligner flere av dem overhodet ikke krokodillene slik vi kjenner dem. Helt fra 1997 har forskere, anført av den amerikanske paleontologen Paul Sereno, studert de underlige dyrene i detalj, og han er svært begeistret.

”Disse krokodillene har tilpasset seg livsvilkårene på en utrolig fascinerende måte,” sier Sereno.

Den imponerende samlingen av forsteinede arter dekker krokodiller med helt ulike livsformer, men alle fra en periode for mellom 110 og 95 millioner år siden da området besto av elver og våtmark. Mange av artene opptrer fåtalling, så det er vanskelig å si hvor vanlige de var, men de kan lett ha vært et dominerende innslag i datidens dyreliv. De største og mest gruoppvekkende artene har ligget øverst i næringskjeden, mens de minste artene godt kan ha fylt den samme rollen med å finne mat på skogbunnen som gnagerne har i dag.