Tech Insider har laget en video som illustrerer hvordan vi kan komme til å se ut om 1000 år.

© Tech Insider / Youtube

VIDEO: Slik ser mennesket ut om 1000 år

Mennesket utvikler seg hele tiden og finner stadig opp nye teknologiske hjelpemidler. Derfor kan det bli vanskelig å gjenkjenne oss om bare 1000 år.

20. mai 2017 av Nanna Vium

Forestill deg at du kunne reise 1000 år fram i kalenderen og hilse på dine tipptipptipp....oldebarn.

Hvordan tror du de ser ut? Hvordan går de kledd? Og strever de fortsatt med de samme sykdommene som i dag?

Tech Insider har utført tankeeksperimentet for deg i videoen under, der de tar deg med på romreise til den røde planeten og kryper helt inn i genene dine.

I videoen gjetter de blant annet på om vi om 1000 år er en del høyere enn i dag, for vi allerede har skutt i været det siste 130 årene.

- I 1880 var en amerikansk mann i gjennomsnitt 170 centimeter høy. I dag er han 177 centimeter høy.

Menneske og maskin i ett

En annen mulighet er at vi er delvis sammensmeltet med ulike maskiner, som forbedrer eller erstatter hørsel, syn og lemmer.

Forskere fra blant annet University of Oregon har allerede utviklet såkalt bioniske øyne, som etterligner kroppens funksjoner og hjelper blinde med å se.

Derfor er det heller ikke utenkelig at vi med tiden kan bruke teknologien til å kunne fange opp røntgenstråler og infrarød stråling med synet.

Sykdom og aldring hører til fortiden

Men det er ikke kun vårt ytre som endrer seg. Også genene forvandles for at vi skal sikre best mulig overlevelse.

For eksempel oppdagede forskere fra Oxford University i 2016 at en gruppe barn fra Sør-Afrika hadde utviklet en forsvarsmekanisme som hindret at HIV-sykdommen utvikler seg til aids.

I samarbeid med genverktøy som CRISPR er det derfor ikke utenkelig at legevitenskapen med tiden kan gjøre oss immune mot både sykdommer og aldring.

Mars fører til store pupiller

Hvis Nasas lykkes med sin plan om å kolonisere Mars innen 2030, kan det også sette fart på utviklingen vår.

Den røde planeten mottar 66 prosent mindre sollys enn jorda, og tyngdekraften er bare 38 prosent av det vi er vant med.

Og det betyr at marsboere høyst sannsynlig både får større pupiller og et par centimeter i høyden.

Neste stopp: udødelighet

Men livet på den røde planeten står ikke for den største mulige endringen i menneskets utvikling: udødelighet.

Den krever høyst sannsynlig at vi blir i stand til å flytte tankene våre fra én kropp til en annen.

Allerede nå eksperimenterer forskere fra Italia og Kina med hodetransplantasjoner på dyr. De håper at de innen utgangen av året har utført den første på et menneske.