Black smokers

Video: Besøk livets vugge

Bli med til bunnen av Atlanterhavet, der livet ifølge ny forskning kan ha oppstått.

29. juli 2013 av Carsten Nymann

Livet på Jorden kan ha oppstått som følge av kjemiske og geologiske prosesser på havbunnen for fire milliarder år siden.

Slik lyder en teori med en biokjemi som to biologer nå for første gang har utredet. I realiteten betyr det at forskerne har lagt frem verdens første gjennomdokumenterte teori om livets opprinnelse.

Ifølge forskerne ble livet til omkring søylelignende strukturer som har etterkommere på bunnen av Atlanterhavet den dag i dag i et område kalt Lost City.

Se videoklipp Animasjonen ovenfor beskriver forskernes teori om hvordan livet kan ha oppstått på steder som har vært maken til Lost City.

I denne videoen besøker forskerne Lost City

Forskerne kom første gang på sporet av dyphavets mystiske og kjemiske dyreliv da de fant såkalte "black smokers" for cirka 30 år siden. I videoen nedenfor kan du komme tett innpå de osende søylene.

Les mer Les mer om black smokers, Lost City og livets opprinnelse i Illustrert Vitenskaps store artikkel som du kan laste ned nedenfor.