Anomalicaris

Skarpsynt rovdyrpioner

Nytt fossilfunn bekrefter teorien om at øyet oppsto i bruksferdig utgave.

Selv om øynene er ekstremt komplekse organer, oppsto de fullt bruksklare tidlig i evolusjonen under den såkalte kambriske eksplosjonen som begynte for 545 millioner år siden. Det påstår evolusjonsteorien.

Ifølge alle biologiteoriers mor kan avanserte organer også oppstå raskt, men til nå har fagmiljøet manglet det endelige beviset på at teorien stemmer. Men det var før, for nå har forskere ved University of New England i Australia funnet forsteininger av øynene på det over én meter lange rovdyret Anomalicaris som sto øverst i næringskjeden i havet for 500 millioner år siden.

Øye med 16 000 linser

Øynene sto på stilk og var sammensatt omtrent som flueøyne. De rommet 16 000 linser som gjorde den undersjøiske jegeren ekstremt skarpsynt. Til sammenligning er en vanlig husflue, som har bare 3200 linser, så godt som halvblind, for ikke å snakke om noen maurarter som har under 1000 linser. De forsteinede øynene ble funnet i det geologiske området Emu Bay Shale i Australia.

Anomalicaris fossil eyes

Sammensatte øyne var sannsynligvis ganske vanlig på rovdyr i den geologiske perioden som kalles kambrium. Forskere ved South Australian Museum i Adelaide kom nylig over enda eldre fossiler av øyne som stammer fra et 515 millioner år gammelt ukjent rovdyr.

Øynene, som ligner dem man ser i dag på rovfluer og øyenstikkere, var sammensatt av 3000 linser. Man må frem til tiden for omkring 400 millioner år siden før det ble funnet andre fossiler av øyne som har en likhet med øynene på dette urgamle rovdyret i synsevne og kompleksitet.

Fly close-up

Nye strategier for å overleve

Forskerne tror at rovdyrene var en av de viktigste drivkreftene bak dyrenes utrolige utvikling under den kambriske eksplosjonen. Hele tiden måtte byttedyrene utvikle nye strategier for å overleve, noe som igjen utløste nye evner hos rovdyrene.

Den raske utviklingen av komplekse øyne hos rovdyr kan ha vært en vesentlig drivkraft bak evolusjonen i denne perioden, som må kalles dyrelivets svar på big bang.