Meteorites earth

Livsgnisten ble antent av Mars

Nye funn styrker teorien om at livet ble bråstartet av Mars.

Les artikkelen: Livsgnisten ble utløst av Mars

Les om livets tilblivelse – både om teoriene og forsøkene. Les hele artikkelen fra Illustrert Vitenskap 8/2014:

Mars tråkket på livets gasspedal

Livet oppsto enten på Jorden eller kom hit fra universet. Nye funn av boroksider i en marsmeteoritt styrker antagelsen om at livet på Jorden fikk starthjelp utenfra.

Den første arvemassen som de tidligste organismene brukte – RNA – kunne sannsynligvis oppstå med hjelp fra blant annet boroksider.

Uten hjelpestoffer som stabiliserte molekylene, ville stoffene endt som asfaltlignende substanser i stedet for arvemassens byggesteiner. Men boroksider fantes ikke på Jorden da livet oppsto for 3,5–4 milliarder år siden.

Forskerne mener derfor at marsmeteoritter kan ha bidratt til å tenne livsgnisten på Jorden.

Les artikkelen: Livsgnisten ble utløst av Mars

Mange forskere mener at livet oppsto på Jorden. Andre er overbevist om at livet fikk nødvendig starthjelp fra Mars. Noen går enda et skritt videre og hevder at levende organismer havnet på Jorden med en meteoritt. Forsøk har vist at bakterier kan overleve trykkpåvirkninger tilsvarende de som oppstår når en meteoritt dundrer inn i jordskorpen.

Les hele artikkelen fra Illustrert Vitenskap 8/2014: