Green bacteria

Forskere gjenskaper livets trylleslag

På bare 219 døgn har forskere fått encellede alger til å bli til flercellede organismer i laboratoriet. Resultatet er viktig fordi forskerne nå kan studere livets tigersprang på kloss hold.

21. mai 2014

Forskere har lykkes med å gjenskape et av de største sprangene som livet noensinne har gjort – nemlig å ta skrittet fra én celle til en flercellet organisme.

Det er evolusjonsbiologer ved University of Minnesota, USA, som har lykkes med å gjenskape spranget. De dyrket algeceller og valgte ut dem som naturlig klumpet seg sammen.

Etter 73 omganger med utvelgelse av sammenklumpede alger og dyrking av dem, begynte cellene å oppføre seg annerledes. Analyser viste at algen var blitt flercellet.

Algen har samme reproduksjonsstrategi som dyr

Algen sendte enkeltceller ut fra moralgen for å reprodusere seg, noe som er den samme reproduksjonsstrategien som dyr har i dag.

I et annet forsøk med gjær fant forskerne også ut at noen celler må ofre seg for samholdet og begå selvmord.

Les artikkelen: Forskere gjenskaper flercellet liv

Vil du vite mer om hvordan livet ble flercellet i naturen og om hvordan forskerne gjennomførte algeforsøket? Vil du også vite mer om hvorfor livet ofte formerer seg via enkeltceller og ikke store celleklumper? Les da hele artikkelen fra Illustrert Vitenskap 9/2014.