Hen Q&A

Kom høna før egget?

Alle har vel hørt sagt "Hva kom først? Høna eller egget?" Har vitenskapen noe svar på spørsmålet?

29. september 2014

Egget kom først

Det er et urokkelig faktum at egget kom før høna. De første eggene eller egg-lignende strukturene ble trolig til sammen med de første flercellede dyrene for en milliard år siden.

De første fugleeggene ble lagt av de første fuglene mye senere, nemlig for 150–155 millioner år siden, og hønsefuglene er enda yngre. Biologene er usikre på når hønsefuglene oppsto, men man tror de første individene ble utviklet for rundt 70 millioner år siden, det vil si rett før dinosaurene døde ut.

Moderne fugleegg

Selv de enkleste nålevende flercellede dyrene, havsvampene, produserer egg i vår tid. Men egg fra svamper, insekter og meitemark er ulikt oppbygd et moderne fugleegg, som er utstyrt med fosterhinne.

Fuglene har mottatt sine egg i arv fra krypdyrene, som var de første dyrene som begynte å legge egg på land for rundt 340 millioner år siden. Derfor legger høns og alle andre fugler egg som omgir fosteret med en beskyttende hinne.