Caveman

Hulemannen lever fortsatt

I en nålevende mann har forskere funnet gener fra en 300 000 år gammel hulemann.

19. februar 2014 av Rasmus Kragh Jakobsen

Alle nålevende menn stammer fra én felles stamfar. Hans gener er kodet inn i det mannlige kjønnshormonet kalt Y-kromosom.

I en amerikansk mann har forskere nå funnet et Y-kromosom med en “slektslinje" som er eldre enn selve menneskearten Homo sapiens.

Ifølge forskeren bak oppdagelsen kan det bety at anatomisk moderne mennesker på et tidlig tidspunkt har hatt sex med en eldre, mer primitiv art.

Tidligere undersøkelser har antydet noe lignende. Men det er aldri funnet et Y-kromosom fra en eldre mennesketype, f.eks. neandertalere, i et nålevende menneske.

Hvis den kan bekreftes, vil den nye oppdagelsen bety at den moderne mannen stammer direkte fra en 300 000 år gammel hulemann og fortsatt kan bære rundt på genene hans.

Les hele historien om det skjellsettende kromosomet i siste nummer av Illustrert Vitenskap. Som abonnent på bladet kan du laste ned artikkelen ved hjelp av knappen nedenfor.