Er det et problem at arter dør ut?

Det blir stadig færre arter her på Jorden. Men har det egentlig noen konsekvenser – ut over det at vi får mindre å se på?

Den hastigheten som plante- og dyreartene for tiden desimeres med, er anslått til å være 1000 ganger høyere enn den naturlige takten artene dør ut med, og biologene sammenligner derfor situasjonen med de store tilfellene av massedød i tidligere geologiske perioder. Reduksjonen skyldes i hovedsak menneskelige aktiviteter og vil få både økonomiske, kulturelle og økologiske følger. Mange biologer mener at stor artsrikdom tilfører økosystemene stabilitet. Når det er riktig mange relasjoner mellom mange planter og dyr, blir systemene bedre skikket til å takle forstyrrelser fra omgivelsene og tåle kraftige svingninger i bestandene. Artene holder hverandre i sjakk når mange lever sammen i et komplekst samspill, og det er stor sannsynlighet for at den ene arten kan overta den andre artens rolle hvis den sistnevnte skulle dø ut. I artsrike miljøer som regnskog og korallrev har artene utviklet stor variasjon i molekyler og bygningsformer. Tilværelsens utfordringer i disse miljøene har ført til temmelig sofistikerte løsninger som har gitt inspirasjon til medisinske og teknologiske forskere. Når antallet arter reduseres, vil det også bety færre muligheter for denne typen forskning.