Asteroids, sun and earth

Duel: Er vi innflyttere eller innfødte?

Hvordan ble livet på Jorden til? Det er særlig to teorier man samler seg om: at livet kom hit med kometer og meteorer, eller at livet er et resultat av kjemi og tilfeldigheter. Svaret er ennå uklart, men forskerne vet at det er å finne i rommet.

15. mai 2012

I århundrer har forskere forsøkt å finne svaret på kanskje den største gåten av dem alle: Hvordan oppsto det liv?

Og selv om de har analysert meteoritter og månesteiner og til og med skapt aminosyrer i laboratorier, er de ennå i tvil om livet boblet opp av seg selv fra Jordens hav, eller kom hit fra universet. Ingen vet nemlig hvordan overgangen fant sted fra den livløse materien som utgjør planetene og stjernene, til det som ble liv.

Sporene etter Jordens tidligste liv ser vi i dag bare i klodens aller eldste bergarter blant annet på Grønland og i Australia. Men selv når forskerne retter lupen mot den eldgamle steinen, er sporene etter det tidligste livet svært få og vanskelige å tyde.

Fordi forskerne også har påvist aminosyrer, livets byggesteiner, i meteoritter og i kometstøv som romsonder har tatt med tilbake til Jorden, kan livet i teorien like godt ha kommet utenfra.

NASA-forskere har til med nylig funnet stoffene adenin og guanin i meteoritter. De utgjør to av de fire basene som danner den genetiske koden i DNA.