Reused tomb

Døde havnet i gjenbruksgraver

Utgravninger i Tyskland kan gi ny kunnskap om Aunjetitz-kulturen.

Tyske myndigheters anlegg av en ny jernbanelinje mellom Erfurt-Halle og Leipzig har ført til opprømt glede blant landets arkeologer. De fikk nemlig mulighet til å granske jordlagene før anleggskarene kom, noe som allerede har innbrakt 55 000 arkeologiske gjenstander fra et 750 mål stort område.

Arkeologene har påvist åtte graver fra den såkalte Aunjetitz-kulturen som eksisterte cirka 2200–1600 f.Kr., og i vår tid er verdensberømt for å ha vært opphav til himmelskiven fra Nebra – en to kilo tung kobberskive utsmykket med gullsymboler som representerer en sol eller fullmåne og stjerner.

I en av gravene kunne forskerne se at tidligere gravlagte var skjøvet til side for å få plass til nyere avdøde. I en annen grav var en kvinne blitt stedt til hvile i en usedvanlig, sittende stilling. Det er arkeologenes håp at DNA-undersøkelser av skjelettene kan belyse nærmere hvor de gravlagte kom fra, og hvordan de eventuelt var beslektet.