jurassic gate tema

Stort tema: Jurassic Park fyller 20 år

Illustrert Vitenskap feirer Jurassic Parks 20-årsjubileum. Gå på oppdagerferd i vårt store dinosaurtema, test deg selv og les om filmen som gjorde T.rex til verdensstjerne.

12. mars 2013 av Stine Overbye

Hollywood-filmen Jurassic Park hadde premiere i juni 1993 og slo umiddelbart an i kinoer verden over. Filmen ble den til nå mest suksessrike kinofilmen gjennom tidene og hadde med billettinntekter på nesten 915 millioner dollar den mest innbringende i historien.

I anledning av 20-årsjubileet har filselskapet Universal Pictures vedtatt å sende filmen ut en æresrunde til kinoer over hele verden - i en oppfrisket 3D-utgave. Illustrert Vitenskap har sett nærmere på den berømte filmen - og ikke minst på dinosaurene som opptrer der.

I 1993 måtte publikum både grøsse og juble over de uhyre livaktige animasjonene av blant annet rovdinosauren T.rex, og det samme gjorde filmbransjen og tildelte Jurassic Park tre Oscar-priser for beste lydredigering, beste visuelle effekter og beste lyd.

Filmen flyttet ikke bare grenser innen spesialeffekter, den fikk også en hel generasjon til å omfavne dinosaurene - og interessen for paleontologi skjøt i været.

I det nye nummeret av Illustrert Vitenskap feirer vi filmjubileet. Vi ser nærmere på oppdagelsene som forskerne har gjort etter at drapsmaskinen Tyrannosaurus rex erobret filmlerretet, og vi undersøker hvor langt forskerne har nådd i forsøket på å gi dinosaurene nytt liv. Les artiklene og delta i vår store dinosaurquiz her på hjemmesiden.

Se video: Dinosaurene lever!

I dette klippet fra Steven Spielbergs Jurassic Parc fra 1993 ser forskerne Laura Dern og Sam Neill for første gang de gjenopplivede dinosaurene.

Les stort bladtema

Vi markerer 20-årsjubileum for Jurassic Park med et stort 14 siders tema. Abonnenter på Illustrert Vitenskap kan laste ned temaet i PDF-format ved hjelp av knappen nedenfor.

Dinosaurene går amok

Mennesket vekker dinosaur til live, dinosaur dreper mennesket. Det er i korte trekk handlingen i Jurassic Park, som er basert på den amerikanske forfatteren Michael Crichtons roman med samme navn.

På en frodig øy i Stillehavet utenfor Costa Rica har den eksentriske og styrtrike John Hammond anlagt en fornøyelsespark med lys levende dinosaurer som genteknologien har vekket opp fra fortiden. Før åpningen inviterer grunnleggeren paleontologen Alan Grant og flere andre gjester til et førbesøk i Jurassic Park, men under en rundtur i parken går alt forferdelig galt.

Sikkerhetssystemene bryter sammen, det elektriske gjerdet svikter, og dinosaurene rømmer. Med ett er Jurassic Park forvandlet til en dødsfelle, og forfulgt av frådende uhyrer prøver Grant og de øvri