T. rex Jurassic Park

Kunne ikke Tyrannosaurus rex se et bytte som sto stille?

I filmen Jurassic Park lurer paleontologen Alan Grant og to barn en T. rex fordi de står helt stille. Kunne T. rex virkelig bare se ting i bevegelse?

T. rex ville ha fortært dr. Grant og barna uansett hva

I Jurassic Park redder hovedpersonene livet når de sitter så stille at den fryktinngytende T. rex som er etter dem, må gi opp å finne dem fordi den ikke registrerer noen bevegelser.

Det tyder likevel på at antagelsen om T. rexens manglende evner er feil.

Alt av moderne forskning peker i retning av at Jurassic Park-filmens dinosaurekspert dr. Grant og de to barna glatt ville blitt spist, for et toppklasserovdyr som T. rex hadde sanser som fungerte helt utmerket.

Undersøkelser av hulrommet i kraniet bak hjernen har vist at T. rex hadde et meget stort luktesenter og trolig en tilsvarende høyt utviklet luktesans – mer enn nok til å oppdage både barna og den fryktløse professoreksperten.

Øyne som grapefrukter ga T. rex et fortreffelig syn

Viktigst er det at T. rex hadde øyne så store som grapefrukter. Kraniets fasong viser dessuten at øynene var rettet fremover, noe som ga dyret binokulært syn. T. rex kunne altså bedømme avstander og skape tredimensjonale synsinntrykk.

Moderne dyr med tilsvarende syn har absolutt ingen problemer med å se byttedyr, uansett om de står stille eller beveger seg.

T. rex satte 30 cm huggtenner i byttet

Dinosaurenes skremmende konge var utstyrt med tenner på opptil 30 cm og kunne bite 30 ganger hardere enn en alligator. Bli med til krittiden i artikkelen:

3D avslørte T. rex

DinoMorph-prosjektet startet i 1994, og hensikten var å lage 3D-modeller av dinosaurer basert på målinger og skanninger av skjeletter.

Resultatene viser blant annet at T. rex' øyne var store som grapefrukter, kunne vurdere avstander og var i stand til å se 13 ganger skarpere enn et menneskeøye.

src="http://illvid.dk/files/bonnier-ill/attach/dinohoved-lille.jpg" align= "left"