Kyllingefoster

Forskere skaper kylling med dinosaur-bein

Ved å hemme et bestemt gen har en gruppe forskere klart å gi et kyllingfoster trekk fra sine forfedre: dinosaurene.

22. mars 2016 av Babak Arvanaghi

Jurassic Park er kanskje ikke så langt fra å bli virkelighet.

For første gang har en gruppe forskere klart å lage et kyllingfoster med dinosaurbein.

Det utrolige eksperimentet innebærer en tilbakespoling av evolusjonen.

Knokkel blir forlenget

Da en enorm meteor smadret inn i jorden for omkring 65 millioner år siden, ble de fleste, men ikke alle, dinosaurene utryddet. Noen av dem overlevde og utviklet seg senere til de fuglene vi kjenner i dag.

Det er den utviklingen en chilensk forskergruppe har snudd – men kun i leggene, vel å merke.

Hos fuglene har den ene knokkelen i leggen, fibula, blitt tynnere, kortere og spiss i den ene enden. På det manipulerte fosteret er fibula lengre, tykkere og går helt ned til ankelen – slik den gjorde hos dinosaurene.

Forskerne snudde på evolusjonen ved å blokkere et gen som kalles IHH. Genet styrer blant annet veksten av skjelettet hos fostre.

Tegningen viser hvordan fosterets fibula ble lengre. Kilde: Joâo Botelho et. al./Evolution

Nebb og føtter er også skapt

Hvordan den manipulerte kyllingen ville se ut, får vi dessverre ikke vite foreløpig. Det var aldri meningen at fosteret skulle overleve og bli klekket ut. Eksperimentet skulle kaste lys over hvordan dinosaurer utviklet seg til fugler.

Det er ikke første gang et foster har fått kroppsdeler fra en dinosaur. Tidligere har forskere klart å skape dinosaurføtter og dinosaurnebb på kyllinger.

Dinosaurforskeren Jack Horner er den ledende eksperten på området. Hans drøm er å skape en levende dinosaur: