Dreadnoughtus dinosaur 1/2015

T. rex ligner en dvergdinosaur ved siden av Dreadnoughtus

Paleontologer har funnet det mest komplette skjelettet noensinne av en kjempedinosaur. Da Dreadnoughtus schrani trasket rundt i det som i dag er Argentina, veide dinosauren det samme som 12 fullvoksne elefanter.

Kjempedinosaur var 26 meter lang

For 77 millioner år siden stampet et av de største dyrene som noen gang har hatt sin tunge gang på Jorden, rundt i det som i dag er Patagonia i Argentina.

Vekten på cirka 60 tonn – cirka det samme som 12 fullvoksne elefanter – og lengden fra snutespiss til haletipp på 26 meter gjorde Dreadnoughtus schrani til en gigant. Det langhalsede dyret var for eksempel syv ganger tyngre enn T. rex – og kjempen hadde ennå ikke nådd voksen alder da den plutselig omkom.

T. rex var som en søt liten dinosaur å regne i forhold til Dreadnoughtus.

70 % av Dreadnoughtus knokler er funnet

Bak funnet står paleontologer ved Drexel University i Philadelphia, USA. Forskerne bak oppdagelsen gleder seg over å ha avdekket ca. 70 prosent av skjelettrestene etter dinosauren.

Det er rekordmange når det gjelder sauropoder, og det nesten komplette skjelettet har gitt paleontologene en enestående mulighet til å utvide horisonten om anatomien hos tidenes største landdyr.

Dreadnoughtus var en planteetende dinosaur

Dreadnoughtus er engelsk og betyr ”frykter intet”. Navnet passer bra: Trolig var det komplett umulig for et rovdyr å innlede et angrep på en så stor dinosaur.

Selv var Dreadnoughtus schrani like fredelig som den var enorm – og som alle andre sauropoder levde den utelukkende av planter.

Dinosaurhjerte slo 5 ganger i minuttet

Sauropodene var dinosaurepokens giganter. Fordi store dyr har lav puls, banket kjempenes hjerte bare 5–7 ganger i minuttet.

Få flere fascinerende fakta i artikkelen om fortidens kjemper:

Store lårbasser

Gigantens lårben var 180 cm høyt og bar en kroppsvekt på 60 tonn.