Australian Dinosaurs

Dinofunn gir nytt syn på perioden kritt

To nye planteetere og en rovdinosaur fra ukjente slekter er funnet

5. november 2009

Australia er et kontinent der det til nå er gjort svært få dinosaurfunn. Nå har imidlertid paleontologer blant annet ved Queensland Museum gravd ut knokler etter tre nye arter av dinosaurer i en sjøavleiring lengst vest i delstaten. Benrestene er cirka 100 millioner år gamle og stammer fra to store, langhalsede planteetere pluss en rovdinosaur med skarpe klør på forbena. I tillegg til å representere nyoppdagede arter utgjør de tre dinosaurene også tre nye slekter.

Funnene ble gjort i sandsteinsavleiringer i den såkalte Winton-formasjonen. Paleontologene tror at avleiringene som dinosaurene ble til fossiler i, stammer fra sjøer som også i dag preger landskapet i Australia.

Rovdinosauren var sin tids gepard

Rovdinosauren er en theropod og har fått navnet Australovenator wintonensis. Restene av den utgjør det til nå mest komplette skjelettet av en kjøttetende dinosaur i Australia. Ifølge forskerne var den sin tids gepard og jaget byttedyr i åpent terreng. Den løp rundt på to store bakben og hadde tre store, skarpe klør på de to forbena som fungerte som armer – den må nærmest ha tatt seg ut som en litt større versjon av den kjente velociraptoren.

De to planteeterne er sauropoder og tilhører titanosaurenes gruppe. De har fått navnene Wintonotitan wattsi og Diamantinasaurus matildae. Førstnevnte hadde ifølge paleontologene en lang og elegant hals som ga den sjirafflignende egenskaper, mens sistnevnte hadde en mer kompakt kroppsbygning. For paleontologene gir funnet av tre helt nye dinosaurer en utvidet forståelse av livet i Australia i perioden mellomkritt.