Argentinosaurus

Gigantisk dinosaur blir levende

Animasjon: Etter 3D-skanninger og datamodeller vet forskerne nå hvordan den 80 tonn tunge argentinosaurus beveget seg.

19. februar 2014 av Stine Overbye

Takket være britiske forskere ved universitetet i Manchester har en av verdens største dinosaurer stått opp fra de utdødde.

Etter en tilværelse som livløs i 94 millioner år har den 40 meter lange og 80 tonn tunge argentinosaurus stått opp for å gå en liten tur – riktignok bare i digital sammenheng.

Giganten levde i Sør-Amerika

Etter å ha blåst digitalt liv i kjempeøglen fikk forskerne for første gang se hvordan planteeteren beveget seg rundt på slettene i det som nå er Patagonia, et stykke sørover i Sør-Amerika.

Forskerne studerte blant annet anatomien hos nålevende krypdyr og fugler for å kunne plassere muskler og sener på riktig sted.

Inspirert av elefanter

Gjenopplivningen omfattet også en laserskanning av et rekonstruert argentinosaurusskjelett og en nærstudie av en levende elefant på vandring.

Animasjonen avslører at argentinosaurus beveget seg bra, og at den ikke var spesielt hemmet av sin enorme størrelse.