t-rex aprils fool

Aprilsnarr! Forskere gjenoppliver T. rex

I all hemmelighet har kinesiske forskere overrasket paleontologer i resten av verden og for første gang noensinne klonet en dinosaur.

12. mars 2013 av Carsten Nymann

Historien er god, men dessverre falsk. Det er i dag ikke mulig å vekke dinosaurer til live ved hjelp av kloning – men forskere pusler blant annet med å konstruere en moderne dinosaur fra bunnen.

Les mer om mulighetene og planene i den store artikkelen "Jurassic Park - 20 år senere" i Illustrert Vitenskap 6/2013. Se også det store dinosaur-temaet på www.illvit.no/dinosaur.

Et internasjonale laget av ledende paleontologer og biologer tilknyttet det kinesiske Chinese Academy of Sciences har presentert den første levende dinosauren på 65 mill. år.

Sensasjonen, som ble presentert under et storstilt pressemøte i Beijing i kveld, lyder umiddelbart som et innslag fra Hollywod-filmen Jurassic Park.

Sammensatt av flere dinosaurer

Ifølge forskerne er den nye skapningen sammensatt av DNA-rester fra flere arter, men dyret skal ha rundt 60 prosent arvemasse til felles med den blodtørstige kjempeøglen T. rex.

Den nye dinosauren er imidlertid ikke fullt så skremmende som sin forfader. Dyret er på størrelse med en kalkun og har dunlignende fjær over det meste av kroppen.

Eksperimentet overrasker særlig fordi et anerkjent forskerlag, ledet av paleogenetikeren Morten Allentoft ved Københavns Universitet, så sent som høsten 2012 fastslo at DNA kan holde seg maksimalt 6,8 millioner år.

Forskergruppens arbeid offentliggjøres senere i uken i det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet Nature, og inntil da er forskerne tilbakeholdende med detaljer omkring skapelsen av den nye dinosauren.

Sikkert er det imidlertid at det kinesiske laget har lykkes med å syntetisere DNA ut fra proteinrester i fossiler av artene T. rex og Brachiosaurus, som den amerikanske paleontologen Mary Schweitzer tidligere har identifisert.

Krysset med kyllinger

Der vitenskapsmennene i filmen Jurassic Park kombinerte dino-DNA med amfibie-DNA, har forskerne de senere årene blitt sikre på at dinosaurene er i familie med fugler og ikke krypdyr.

Derfor taler sannsynligheten for at forskerne har bygd videre på fuglegener fra f.eks. kylling – en teknikk som den kjente amerikanske paleontologen Jack Horner tidligere har gått i bresjen for.

Chinese Academy of Sciences har meldt at en eventuell navngiving av dyret må vente til endelig klassifisering.