NB_kortnyt_u36_Pluto

Uken som var - uke 36

Pluto kan huse mikroskopisk liv · Forsker skaper langsomt smeltende is · Vepsenes gift dreper kreftceller · Menn lever lenger · Googlebilen dropper vindusviskerne.

3. september 2015 av Karen Grubbe
  • Pluto kan huse mikroskopisk liv Dvergplaneten Pluto kan ifølge den engelske fysikeren Brian Cox ha et underjordisk hav som er varmt nok til å huse mikroskopisk liv. Fysikeren bygger antagelsen på bilder av isbreer på dvergplanetens overflate som NASAs sonde New Horizons har tatt. Om tesen holder vann, kan først avgjøres ved senere oppdrag til Pluto. Kilde: Times

• Farvel til klissete isfingre Britiske forskere har funnet en ingrediens som får is til å smelte langsommere. Ingrediensen er proteinet BslA, som binder sammen luft, fett og vann. På den måten smelter isen langsommere og får samtidig en kremete konsistens. Proteinet er produsert ved hjelp av bakterier og vil ifølge forskerne være på markedet om tre til fem år. Kilde: The University of Edinburgh

• Gift fra veps dreper kreftceller

Gift fra en veps ødelegger kreftcellers overflate. Foto: Judson Castro.

Vepsen Polybia paulista bekjemper fiender med en gift som effektivt dreper kreftceller, men lar vanlige celler leve. Nå har et forskerlag funnet ut hvordan giften MP1 virker. MP1 binder seg til såkalte lipider som er unormalt fordelt på kreftcellene og som gjennomhuller overflaten. På den måten forsvinner livsviktige molekyler fra cellen slik at den dør. Forskerne håper å kunne bruke den nye kunnskapen i kreftbehandling av mennesker. Kilde: Biophysical Journal