Dog face

Svetter hunder gjennom tungen?

Stemmer det at hunder kvitter seg med varme ved å pese?

2. august 2012

Hunder og de fleste andre dyr er nesten helt eller fullstendig uten svettekjertler. I stedet lar de vannet fordampe fra overflaten av luftveier og munn ved å pese. Når et for varmt dyr peser, øker det innpustfrekvensen slik at luften fornyes i luftveiene og mer svette kan fordampe. I kjølige miljøer puster en hund 10–40 ganger per minutt, men har den det for varmt, kan pustefrekvensen komme opp i over 200.

Dyr unngår å bli for varme på forskjellige måter. Dyr flest søker skygge hvis de har det for varmt, men pattedyr og fugler i varme strøk kan også være utstyrt med tykk pels eller en fjærdrakt som fungerer som et varmeskjold og holder varmen ute.

Når ikke noe annet virker, lar dyrene vannet fordampe fra fuktige overflater på egen kropp. Fordampningen krever energi, og den henter dyrene fra kroppen, som dermed blir nedkjølt. Men fordi vann er en kritisk ressurs for mange dyr, er det nok siste utvei å regulere kroppstemperaturen ved fordampning. Fordampningen skjer gjennom svette fra spesielle kjertler i huden som utsondrer den saltholdige væsken, eller ved å pese slik hundene gjør.

Få dyr svetter