Janthinidae janthina

Snegleegg utviklet seg til korkbelte

Forskerne fant ut hvordan særpreget flyteteknikk ble til

20. februar 2012

I vannskorpen på verdens tropiske havstrekninger driver den fiolette sneglen Janthinidae janthina rundt og venter på et bytte. Sneglen flyter på luftbobler, og nå har forskere ved bl.a. University of Michigan, USA, og universitetet i Leiden i Nederland funnet ut av flytestrategiens utvikling.

Sneglens hjemmelagde bobler

Sneglene lager selv boblene ved å skille ut slim som fylles med luft og gir oppdrift. Teknikken er en videreutvikling av en lignende teknikk hos en vindeltrappsnegl som lever på havbunnen, mener forskerne etter å ha studert DNA.

Hos vindeltrappsneglen er det bare hunnene som produserer slimbobler, og boblene inneholder ikke luft, men derimot egg og sand som fungerer som rede for eggene.

Recluzia snail

Evolusjonen har favorisert luftbobleteknikk

I tidenes morgen må det ved et uhell ha kommet litt luft inn i vindeltrappsneglens eggebobler, som derfor steg opp gjennom vannsøylen og til slutt endte i vannskorpen. Da eggene ble klekket der, betydde det masse mat til de små vindeltrappsneglene i det nye miljøet. Derfor favoriserte evolusjonen dannelsen av luftbobler i eggeslimet, og med tiden lærte også hannene å produsere slim til luftbobler.

Teorien får støtte gjennom forskernes utredning av en meget sjelden australsk snegl i Recluzia-slekten som befinner seg på utviklingsstadiet mellom den fiolette sneglen og vindeltrappsneglen. Den australske sneglen produserer nemlig slim som både ligger vernende rundt eggene og skaper oppdrift.