Marine mammals navigation

Hvordan finner havpattedyrene veien?

Det er noe jeg funderer på: Hvordan klarer seler og hvaler å finne tilbake til de samme parings- og jaktområdene år etter år?

6. januar 2014

Havpattedyr kan følge flere tusen kilometer lange ruter over alle verdens hav. De gjør det for å komme frem til paringssteder eller områder som på bestemte årstider har rik tilgang til føde.

De ekstremt lange vandringene over åpent hav stiller strenge krav til dyrenes navigasjons- og orienteringsevner. Biologene vet ikke nøyaktig hva dyrene gjør, men de har utviklet en del antagelser.

For å komme frem til riktig sted må en sel eller hval vite hvor den i øyeblikket befinner seg (orientering), og i hvilken retning den må dra (navigasjon). For å klare dette trenger de intelligente og årvåkne dyrene visse tegn eller peilemerker.

Biologene tror at seler og hvaler kanskje kan smake elvemunninger på det at vannet er mindre salt, og at de bruker fjell eller andre landemerker til å peile seg inn med eller orienterer seg etter Jordens magnetfelt slik som trekkfuglene.

Navigerer etter Jordens magnetfelt

Havpattedyr kan ha en magnetisk sans i hjernen som registrerer Jordens magnetfelt. Biologer har observert knølhvaler svømme fra Hawaii til Alaska langs en rute som bare avvek 1 grad fra den magnetiske nordpolen.

Smaker på elvevann

Havpattedyr kan sannsynligvis smake om vann har ulik saltholdighet. Dermed kan de registrere ferskvannet som renner ut fra store elver og på den måten bruke dem som kjennemerker.

Lar seg føre av gårde med havstrømmene

De globale havstrømmene kan gi havpattedyrene et hint om hvor de er fordi de kan ha lært å følge en bestemt strøm en viss tid i en viss retning.

Holder øye med Solen

Havpattedyrene benytter seg av himmellegemer for å finne veien. Dyrene kan ha utviklet en enkel regel som sier at de alltid må ha soloppgang på venstre side når de svømmer til gyteplassen og på høyre side når de igjen skal dra fra stedet.

Bruker stjernene som veivisere

Tester viser at seler benytter stjernene til å navigere etter. Biologene mener at hvalene har nøyaktig samme evne.

Bruker fjell som peilemerker

Seler og hvaler svømmer ofte med øynene over vannflaten. Derfor kan de bruke visuelle særtrekk på land, blant annet fjelltopper, på den delen av ruten som går langs kysten.