Prehistorische mensenhaai DK

Hvithaiens stamfar er funnet

Fossil fra Peru avslører makrellhaien som den fryktede hvithaiens stamfar

12. oktober 2009

Et godt bevart haifossil beviser ifølge forskere ved Florida Museum of Natural History at hvithaien nedstammer fra den nålevende makrell-haien. Det har til nå hersket tvil blant biologene om hvithaien nedstammer fra makrellhaien eller fra den utdødde megalodonen som var cirka 20 meter lang og er den største kjøttetende fisken som har levd i havet.

Funnet består blant annet av en komplett kjeve med 222 intakte tenner samt en ryggsøyle med 45 ryggvirvler. For å fastslå om fossilet nedstammet fra makrellhai eller megalodon, så man spesielt på fossilets tenner.

Nære bånd til bredtannet makrellhai

Og konklusjonen ble at fossilet kom fra en stor hvithai som har meget nære familiebånd til en bredtannet makrellhai, Isurus hastalis, som levde for ni til ti millioner år siden og målte omkring åtte meter i lengden.

Fossilet, som ble funnet sør i Peru, er mellom fire og fem millioner år gammelt. Det ble funnet allerede i 1988, men har i mellomtiden vært en del av en privat fossilsamling i USA. Etter blant annet tannstørrelsen å dømme var haien cirka 20 år da den døde, og den var cirka fem meter lang.

Shark skeleton