mikroplastik i bugen på fiskelarve fra Østersøen

Mikroplast svekker babyfisk

For første gang har forskere bevist at fiskelarver blir mindre, sløvere og dummere av å spise mikroplast. Og babyfiskene foretrekker å spise flytende plastsøppel fremfor sin naturlige mat.

10. juni 2016 av Mikkel Skovbo

En full søppelbil i minuttet.

Så mye plast slippes det ut i verdenshavene hvert år – åtte millioner tonn – og nå kan en svensk studie avsløre at fiskelarver bare elsker det – og det er skadelig for dem.

Abbor-fiskelarver som ble utsatt for mikroplast, var både mindre av vekst, mindre aktive og mindre flinke til å unngå rovdyr.

– Hvis andre fiskearter blir påvirket på samme måte, kan effekten på økosystemene i havet være markant, sier biolog Oona Lönnstedt fra Uppsala Universitet.

Mikroplast rammer babyfisk

Det overrasket Lönnstedt at fiskelarvene utelukkende spiste plast, selv om de kunne velge mellom dyreplankton og 0,1 mm store plastkuler.

Hun mener lukten av plast fremkaller en spiserefleks hos fiskelarvene.

Les mer om mikroplast her

Forskerne målte avtagende vekst, aktivitet og overlevelsesevne hos de plastspisende fiskelarvene.

100 prosent av dem ble spist av rovfisk i en 24-timers test, mens bare 50 prosent ble spist blant de som holdt seg til dyreplankton.

Fiskedød kan skyldes mikroplast

Det blir stadig mindre abbor i Østersjøen – hvor det mange steder er så lite salt i vannet at den kan leve – og de svenske forskerne mener det kan ha noe å gjøre med at færre larver overlever.

Mikroplast er en mulig forklaring, og forskerne har sett lignende tendenser hos en rekke korallrev-fisk.

For de svenske forskerne blir neste skritt å fastslå nøyaktig hvordan mikroplasten påvirker fiskene, og hvilken type mikroplast som er verst for dem.