Octopus arm 2014/14

Alle kjempeblekkspruter er artsfrender

Video: I 2013 ble en kjempeblekksprut for første gang fanget i kamera. Ny forskning viser dessuten at alle kjempeblekkspruter verden over tilhører samme art. Dermed har forskerne fått litt større innsikt i en av havets gåtefulle kjemper.

3. september 2014 av Rasmus Palludan

Ti dødbringende fangarmer. Øyne store som hodet på en mann. Et lynskarpt papegøyenebb som flerrer byttet opp i småbiter.

Fanget i kamera

Se den metallskinnende kjempeblekkspruten stirre inn i linsen på videokameraet her:

Trolig finnes det over 100 millioner individer av de opptil 900 kilo tunge kjempeblekksprutene rundt om i alle verdens hav. Likevel visste vi inntil for noen tiår siden forbløffende lite om dem. Nå har forskerne imidlertid begynt å avdekke noen av det kjempemessige havdyrets hemmeligheter.

Kjempeblekksprut tilhører samme art

Nylig foretok en internasjonal forskergruppe DNA-analyser av 43 kjempeblekkspruter fra Atlanterhavet, Stillehavet og Sørishavet. Forskerne måtte trekke den overraskende konklusjonen at alle kjempeblekkspruter over hele verden er så godt som like - og at alle tilhører samme art.

Tidligere mente man at det på verdensbasis eksisterte oppimot 21 ulike kjempeblekksprutarter, men forskerne oppdaget at det blant 20 331 genetiske markører bare var avvik i 181 genetiske basepar hos de ulike individene, hvilket utgjør en minimal forskjell.

Havstrømmer sprer bestanden

Resultatet overrasker fordi kjempeblekksprutene ikke så ofte tilbakelegger store avstander, men holder seg til bestemte områder i dypet. Likevel har bestanden spredt seg, slik at det i dag er én kjempeblekksprutart som lever over hele verden. En sannsynlig forklaring går ut på at kjempeblekkspruthunnenes egg eller larver stiger opp til overflaten og driver omkring med de verdensomspennende havstrømmene.

Det nye forskningsresultatet gir forskerne litt større innsikt i det mystiske dyphavsdyret. En annen epokegjørende oppdagelse om kjempeblekkspruten fant sted i 2013 da man for første gang klarte å ta bilder av det enorme dyret i levende tilstand. Se videoen i begynnelsen av artikkelen.

Les mer om kjempeblekkspruten

Les mye mer om kjempeblekkspruter i Illustrert Vitenskap 2014 nr. 14.

Du kan lese mer om kjempeblekkspruten i artikkelen "En sky gigant" fra Illustrert Vitenskap 2014 nr. 14.

Last ned artikkelen nederst på siden.