Gær en dyrelort

Gjett en lort

Butterflies on flowers

Quiz: Hva vet du om dyr?

Kan sommerfuglen gjøre seg usynlig? Hva skjer hvis skildpaddeeggene blir svært varme? Test her hva du vet om verdens dyr!

5. august 2011
Sommerfuglene er en stor insektgruppe med stor utbredelse, som det finnes minst 20 000 arter av i verden. Vitenskapen kaller sommerfuglene for Lepidoptera som er et gresk ord. Men hva betyr betegnelsen?
Ugler er tilpasset på en helt spesiell måte som gjør at byttedyrene nesten aldri klarer å stikke av. Hvordan?
Hvis det oppstår en ny øy et eller annet sted, for eksempel på grunn av vulkanutbrudd, er edderkoppene ofte blant de første som dukker opp på stedet, selv om øya ligger hundrevis av mil fra andre kontinenter. Hva gjør de for å komme seg så langt av gårde?
Noen frosker og padder gjør mye for å passe egg og unger, men den søramerikanske springpadden går til ytterligheter. Hva gjør den?
Slanger svetter ikke. Hva gjør slangen egentlig når den får det for varmt?
Flaggermusene utgjør den eneste pattedyrgruppen som kan fly som fugler. De har vinger, men hvordan er vingene bygd opp?
Å fly er svært energikrevende, derfor har flaggermusene god appetitt. De spiser det meste, men et sted går grensen. Hvilket av disse menyforslagene vil flaggermusene IKKE vite noe av?
Edderkoppene spinner av mange ulike årsaker, men hva består spinnetråden egentlig av?
Skilpadder kan leve svært lenge – mange store arter blir 100 år eller mer. Men hvordan blir de gamle, sammenlignet med andre dyr? Hva skjer?
Når en slange sluker et stort bytte, kan halsen bli blokkert i flere timer. Hvordan klarer slangen å trekke pusten imens?
Flaggermusene er kjent for sin utrolige evne til å orientere seg i stummende mørke, men hvordan får de det egentlig til?
I junglene i Sørøst-Asia og Indonesia finnes det en rekke froskearter med ekstremt store svømmeføtter. Men hva bruker de føttene til når de stort sett aldri er ute og svømmer?
Mimikry er et fenomen som særlig er kjent blant sommerfugler. Men hva betyr det?
Skilpaddene graver ned eggene og lar sol og jordvarme ruge dem ut. Temperaturen har stor betydning for skilpaddeungenes utvikling. Hva skjer hvis eggene er veldig varme?
Det er barnelærdom at edderkopphunnene ofte eter hannene etter paring. Det vil hannene helst få slippe, og de prøver seg med mange forskjellige triks. Men hvilken av disse tre teknikkene må de tross alt IKKE finne på å bruke?
Mange sommerfugler, særlig i tropene, har svært kraftige og klare farger. De gjør det blant annet mulig for artsfrender å gjenkjenne hverandre. Mens andre arter benytter fargene på en helt annen måte. Men hvilken?
Noen frosker har ikke lunger. Spørsmålet er hva gjør de da for å puste?
Ugler har ekstremt smidig hals og kan dreie hodet nesten en halv gang rundt i hver retning. Hvorfor har de denne egenskapen?
Mange slanger dyktige til å klatre i trær. Tynne grener snor de seg rundt, men hvilken teknikk bruker de når de skal forsere en tykk trestamme?
Skilpadder er vanligvis ufarlige, men har likevel vært årsak til dødsfall. Den greske dikteren Aeskylos ble drept av en skilpadde, men hvordan?
Folketroen har tillagt uglene en egenskap som de i virkeligheten slett ikke har. Hvilken?