Insect skater

Vannløperhannen er en brutal sexpartner

Tvang og frihetsberøvelse en viktig del av paringen

Hannen hos vannløperne – de små insektene som sklir omkring på overflaten av tjern – bruker røffe paringsmetoder.

Hannenes antenner er spesialutformet og passer til å legge rundt hodet på en gjenstridig hunn slik at hun kan holdes fast under paringsakten. Etter studier av dyrenes intime samvær har Locke Rowe ved University of Toronto i Canada nå identifisert tre mikroskopiske detaljer ved hannens antenner som er avgjørende for om han kan gjennomføre paringen. De tre små utvekstene passer nemlig som nøkler i en lås til å gripe fatt i henholdsvis øyet, halsen og undersiden av hunnens hode.

Ved hjelp av genteknologi endret forskeren hannens antenner slik at utvekstene enten ble mindre eller helt forsvant. Det fikk alvorlige følger for denne hannens seksuelle evner. Hvis de sentrale utvekstene bare var litt mindre, ble sannsynligheten for å kunne gjennomføre paringen redusert til cirka 30 prosent. Hvis de manglet helt, mistet hannen stort sett evnen til å holde fast på partneren, slik at hun rev seg løs før paringen var fullbrakt.

Tatt på fersk gjerning

Forskeren filmet dyrene og frøs dem fast i forløpet ved hjelp av flytende nitrogen. Vannløperne ble deretter studert i et skannerelektronmikroskop.