NB_u27 orm

Orm dyrker sex med sitt eget hode

Forskere har funnet en orm som spidder sitt eget hode med penisen sin. Oppførselen overrasker biologene.

1. juli 2015 av Anne Lykke

Nå får inseminasjon en helt ny betydning.

Forskere har funnet ut at flatormen Macrostomum hystrix kan spidde seg selv i hodet med penisen sin og befrukte seg selv.

Ormen er rundt en millimeter lang og har både kvinnelige og mannlige kjønnsorganer.

Under normale omstendigheter parer ormen seg med andre av samme art ved å stikke sin nålelignende penis fra haleregionen inn under huden på magen – en metode kalt traumatic wounding.

Sæden vandrer fra såret inn til midten av kroppen, og mottagerormen er nå befruktet.

Men uten en mage spidder ormen seg selv i hodet.

Selvsex sikrer overlevelsen

Biologene mener at ormen har utviklet sex-med-seg-selv-metoden for å kunne sikre seg avkom selv om den ikke kan finne en artsfelle å pare seg med.

Mange dyre- og plantearter kan pare seg med seg selv, men her skjer selvbefruktningen ofte inni organismen. Ormen er den eneste man kjenner til som har et kanylelignende vedheng som den bruker til oppgaven.

Enslige ormer hadde mest sæd i hodet

Forskerne oppdaget sexmønsteret ved å undersøke flatormer i petriskåler. Ormene som fikk en mage til rådighet, hadde mest sæd i haleregionen, og de uten mager hadde mest sæd i hodet.

Ulempen med metoden er at organismen risikerer innavl.

Kilde: Royal Society