Boophis affelenae

På Madagaskar bor det 200 nye froskearter

Biologer har funnet ut at antallet froskearter på øya er rundt dobbelt så stort som tidligere antatt

9. oktober 2009

Med en ny metode for vurdering av froskeartene på øya Madagaskar utenfor Afrika fastslo biologer ved bl.a. Museo Nacional de Ciencias Naturales i Spania at antallet arter er omtrent dobbelt så høyt som de nåværende 244 beskrevne artene.

Metoden besto i å integrere genetiske, fysiske og akustiske data om froskeartene man allerede vet om på øya. Forskerne gjennomførte bl.a. genetiske analyser av 2850 frosker som var samlet inn fra 170 ulike lokaliteter på Madagaskar.

Stor genetisk variasjon

Analysene viste en betydelig genetisk variasjon blant froskene på øya. Ut fra øvrige data og konstruerte stamtrær for froskene gjorde forskerne en skjønns-messig vurdering som resulterte i at det trolig finnes dobbelt så mange froskearter på Madagaskar som dem man allerede vet om, altså et sted mellom totalt 373 og 465 froskearter. På verdensbasis er antallet kjente froskearter økt med 19,4 prosent de siste ti årene, det vil si at det i dag er registrert 6449 arter. Ifølge de spanske biologene er det mye som tyder på at antallet froskearter i verden vil dobles eller kanskje til og med firedobles før samtlige arter er funnet og beskrevet.