Heliconius numata

Supergen: Sommerfugl med syv forkledninger

Sommerfuglen Heliconius numata kan gjøre hele 7 etterligninger av giftige sommerfuglarter i området - slik at den unngår å bli spist.

I Amazonas i Sør-Amerika lever sommerfuglen Heliconius numata som ofte bare eksperter kan kjenne igjen fordi den opptrer i helt opptil syv ulike forkledninger over det samme området.

Etterligner giftige sommerfugler

Fargetegningene til H. numata imiterer nemlig andre giftige sommerfuglarter på stedet for å unngå å bli spist av fugler.

Fordi sommerfuglen også selv er giftig, snakker forskerne om en såkalt ”Müllersk mimikry”, der både imitatoren og modellen for imitasjonen blir latt i fred og høster fordeler av at fiendene deres lærer at et bestemt utseende er forbundet med giftighet.

Biologene har i årevis lurt på hvordan den slags imitasjoner lar seg gjøre rent genetisk sett. Nå har genetikere ved blant annet Muséum National d’Histoire Naturelle i Paris løst mysteriet. De har nemlig funnet ut at et såkalt supergen har ansvaret for at den samme sommerfuglarten kan etterligne flere forskjellige arter.

Supergen sikrer arv

Et supergen er en samling gener på et kromosom som er så tett knyttet til hverandre at de ikke fraskilles når hannens og hunnens gener blander seg i den neste generasjonen av sommerfugler.

Et supergen bidrar altså til å bevare egenskaper som er særlig viktige for en art. Supergenet til Heliconius numata omfatter med sine 18 enkeltgener oppskriften på de syv ulike fargetegningene som sommerfuglen kan ”velge” å pryde seg med når den må etterligne de giftige sommerfuglene som holder til i leveområdet.