Finnes det jomfrufødsler i dyreriket?

Kan noe dyr formere seg uten innblanding av hanner?

1. september 2009

Jomfrufødsler er aldri sett hos fugler eller pattedyr, men har vid utbredelse blant virvelløse dyr som snegler. Fenomenet består i at ubefruktede egg utvikler seg til fostre uten møte med sæd. I forhold til vanlig seksuell formering er det en fruktbar måte å forplante seg på, fordi dobbelt så mange individer kan produsere avkom. Problemet er imidlertid at hvert dyr blir en tro kopi av opphavet, slik at den genetiske variasjonen blir betydelig mindre. Det finnes faktisk arter som har avskaffet hannene helt. Det gjelder for eksempel flekkeveddeløperen, en tegu som lever i Mexico. Vanligvis er fenomenet imidlertid sjeldent blant krypdyr, padder og fisker, og inntil ganske nylig trodde man at det overhodet ikke forekom hos haier. Men sommeren 2002 overrasket en hvitflekket bambushai forskerne ved å få unger selv om det ikke hadde vært noen hannhai på besøk i bassenget de siste seks årene.