Elephants

Elefantens hår verner mot varmen

Leder den bort i stedet for å være et varmemagasin.

24. januar 2013

Hittil har biologene regnet med at dyr utvikler hår for å kunne holde på varmen. Nå viser det seg at håret på elefanter i stedet hjelper dyrene med å bli kvitt varmen. Det hevder en gruppe amerikanske forskere ved Princeton University i New Jersey, USA.

Forskerne har undersøkt elefanthud med og uten hår og har kommet frem til at elefanten bruker sin sporadiske hårvekst til å lede varme bort fra kroppen. De spredte elefanthårene kan ikke som på et tetthåret dyr kapsle inn og varme opp luft og følgelig virke varmeisolerende. Hårstråene fungerer i stedet som en stilk som avgir varme til luften rundt seg. Hårene sikrer 20 prosent ekstra varmeavgang sett i forhold til dyrets øvrige varmetap. I stille vær er gevinsten 5 prosent, og den øker til cirka 23 prosent i lett bris.

Forskerne har også fastslått at når et dyr har over 300 000 hår per kvadratmeter hud, virker hårene varmeisolerende. Elefanten har maksimalt 1500 hår per kvadratmeter, og derfor avgir de varme. Ifølge forskerne er dette fenomenet ikke sett før hos dyr.

Hårtettheten hos dyr varierer:

Elefant: 1500 hår per m2 Menneske: 2 000 000 hår per m2 Oter: 1 000 000 000 hår per m2