Bruker dyr avføring til forsvar?

Jeg har hørt at enkelte larver bruker avføringen sin som våpen mot andre dyr. Kan det virkelig stemme?

Avføring og urin er normalt blant de tingene dyr kvitter seg med raskest mulig. Men det finnes arter som har funnet anvendelsesområder for sine ekskrementer. De mest ekstreme på dette feltet er skilpaddebillenes larver som aktivt benytter avføringen til å forsvare seg med. Larvene, som passende nok også kalles avfallsbærere eller søppelmenn, er utstyrt med en stor, gaffelformet utvekst bak på kroppen. Den brukes som et stativ der de plasserer ekskrementene som etter hvert blir til en skinnende, gelé-aktig masse. Hver gang en larve registrerer en fiende, vrir og bøyer den gaffelstativet inn over kroppen slik at den fungerer som beskyttelse. Teknikken er effektiv blant annet fordi de fleste rovdyr bevisst unngår avføring som kan være full av giftstoffer Av samme grunn finnes det teger som kleber avføringen fast til ryggen. Dessuten finnes det mindre leddyr, sommerfugllarver og edderkopper som kamuflerer seg som fugleskitt og lignende.