Tardigrade eggs

Oksygen får bjørnedyrene til å ruste bort

1. mars 2011 av Anders Priemé

Det vralter bjørnedyr overalt. De er funnet i dyphavet og i atmosfæren 10 000 meter over Jorden, på Mount Everest, langt inne i Antarktis, på undersiden av steiner i Namibørkenen, i uttørkede saltsjøer i Sahara og dypt nede i innlandsisen på Grønland. Det er visst ingen grenser for hvor bjørnedyr kan leve, og ekstreme levevilkår kan gi bjørnedyrene en konkurransfordel i forhold til andre smådyr.

Usårbarheten skyldes bjørnedyrenes evne til å tørke ut, for uttørkede bjørnedyr kan i tillegg til ekstreme temperaturer, radiaktiv stråling og vakuum også tåle eter og alkohol. Under uttørkingen er dyrene i en ekstrem dvaletilstand, kryptobiose, der livsprosessene har gått i stå, og bjørnedyret nærmest opphører å være en levende organisme. De har trolig ikke stoffskifte, for det er ikke fritt vann i cellene, og bjørnedyr i kryptobiose er virkelig levende døde.

De fleste bjørnedyr har et aktivt liv på mellom tre og 30 måneder, men zoologene vet ikke hvor lenge bjørnedyr faktisk kan ligge i dvale, og dermed heller ikke hvor gamle de i virkeligheten kan bli. I en normal atmosfære med oksygen er rekorden ni års dvale, men dyrene kan trolig klare seg i lengre tid i en dypfryser eller i vakuum, der oksygen ikke kan skade dem. Problemet med oksygen er at bjørnedyrene ruster bort. Oksygen i kroppen danner radikaler som kan ødelegge DNA og enzymer. Når kroppens livsfunksjoner stopper under dvalen, opphører også evnen til å reparere skadene.

I et oksygenfattig miljø er dyrene til gjengjeld nesten usårlige. Når biologene undersøker bjørnedyrenes overlevelsesevner, er det stor forskjell på om de benytter aktive dyr eller dyr i dvale. Aktive dyr er mer sårbare overfor plutselige endringer i miljøet. De vil ofte dø, for det kan ta lang tid for dem å tilpasse seg nye levevilkår. Mens bjørnedyr i dvale kan tåle en temperatur nær det absolutte nullpunkt, dør aktive bjørnedyr allerede ved langt mindre ekstreme temperaturer.

Den ultimate testen av bjørnedyrenes hardførhet er en tur ut i verdensrommet. Høsten 2007 sendte forskere to arter uttørkede bjørnedyr på en Mission Impossible i en container på utsiden av en russisk satellitt. 258–281 km over Jorden svevet dyrene i vakuum. De var delt inn i tre grupper som ble utsatt for henholdsvis ingen UV-stråling, langbølget UV-stråling og et bredt spekter av UV-stråling.

Tilbake på Jorden hadde de aller fleste overlevd vakuum, men UV-strålingen hadde vært for sterk kost. Langbølget UV-stråling hadde tatt livet av nesten alle individer av den ene arten, mens et bredt spekter av UV-stråling også drepte den mer hardføre arten, der bare tre individer overlevde.

Biologer har utført flere forsøk for å avdekke mekanismene bak bjørnedyrenes ekstreme usårbarhet. Prøver fra nedfryste bjørnedyr har vist at sukkerstoffet trehalose erstatter vannet i de uttørkede dyrene og beskytter cellenes molekyler. Det bidrar til å gi dyrene en perfekt kjemi til å overleve.