olinguito new bear

Nytt kjøttetende pattedyr oppdaget

Men den hittil ukjente kjøtteteren hadde stått på museum i mange år.

27. november 2013

Nattdyr fra Andesfjellene

For første gang på 35 år har forskere oppdaget et nytt kjøttetende pattedyr på et av de amerikanske kontinentene. Dyret, ca. 35 cm langt og 900 gram tungt, ligner med stående ører, rødbrun pels og store, mørke øyne på en blanding av en katt og en lekebamse.

Det er nattaktivt og lever i tretoppene i Andesfjellene i Ecuador og Colombia. Arten tilhører ordenen Carnivora (kjøttetere), selv om den først og fremst lever av frukt og insekter.

Det nyoppdagede dyret fikk navnet olinguito – men faktisk er ikke dyret helt nytt likevel. Naturhistoriske museer i USA har flere utstoppede eksemplarer som feilaktig var plassert i kategorien olingo, et lite pattedyr i halvbjørnfamilien.

DNA-analyser bekrefter

En forsker ved Smithsonian National Museum of Natural History gransket samlingen av olingoer og la merke til at noen av eksemplarene skilte seg fra de andre ved å ha tykkere pels og mindre kranium. Forskeren, Kristofer Helgen, fikk mistanke om at dyret kunne være en til da ukjent art – og ganske riktig: På flere ekspedisjoner til Andesfjellene har Helgen og gruppen hans funnet tusenvis av levende olinguitoer, og DNA-analyser kan bekrefte at den lille halvbjørnen er noe helt for seg selv.

Nye kjøttetende pattedyr hører til sjeldenhetene

Når forskerne finner ukjente kjøttetere blant pattedyrene, er artene oftest sjeldne.

Siste funn i regionen: 1978, Colombia

Røyskatt, ca. 20 cm lang, latinsk navn Mustela felipei. Bare ti individer er sett i Andesfjellene.

Siste funn i verden: 2010, Madagaskar

Arten Durrells vontsira er stor som en katt og i familie med snikekattene. Forskerne kjenner bare til to levende individer.