Panda love

Nytt fra vitenskapens verden - uke 46

Lidenskapelige pandaer breker som en sau · Plutos sydpol er dekket av gigantiske isvulkaner · Skanning avslører mystiske strukturer i pyramider · Testosteron hemmer menns prat · Ironman klar til måneferd.

12. november 2015 av Karen Grubbe

Lidenskapelige pandaer breker som en sau

Bæææh. Slik høres det ut når hannpandaen legger an på det motsatte kjønn. Et kinesisk forskerteam har de siste fem årene observert pandaer og har nå avdekket 13 lyder som dyrene bruker når de kommuniserer med hverandre. Utover den karakteristiske lidderlige brekingen utstøter pandaene blant annet "gigi" når de er sultne og "kukkuk" når alt er bra. Kilde: China Conservation & Research Centre for the Giant Panda

Kjempeisvulkaner dekker Plutos sydpol

Nye 3D-bilder fra New Horizons viser Plutos sørpol. Foto: NASA.

Plutos sydpol huser to gigantiske isvulkaner. Det er konklusjonen etter at nye 3D-bilder har tikket inn fra NASAs New Horizon-sonde. Bildene viser de enorme utslokte vulkanene, deriblant den seks kilometer høye Piccard Mons. Vulkanene har etter all sannsynlighet vært aktive inntil nylig. Kilde: NASA

Skanner avslører mystisk flekk i pyramide

Pyramider kan romme ukjente gravkamre. Foto: HIP Institute.

Forskere har skannet de store pyramidene i Egypt og funnet en abnormitet som kan være et ukjent gravkammer i Kheopspyramiden. Skanningen var et ledd i et større prosjekt der et internasjonalt forskerteam undersøkte pyramidene ved hjelp av blant annet infrarød termografi, droner og 3D-rekonstruksjon. De termiske undersøkelsene avslørte noen mystiske varmeflekker på Kheopspyramiden. Om varmen skyldes et ukjent gravkammer eller bare en sprekk i muren, vet forskerne likevel ikke ennå. Kilde: Scan Pyramids project

Testosteron hemmer menns prat

Testosteron "spiser" språksenteret. Foto: Shutterstock.

Kvinner plaprer i vei, mens menn lytter taust. Det skyldes angivelig at testosteronet "spiser" den grå massen i språkområdene i menns hjerner. I et forsøk fulgte nederlandske forskere 18 transkjønnede før og etter en kjønnsskifteoperasjon fra kvinne til mann. I løpet av bare fire uker mistet personene grå masse i to av hjerneområdene som er sentrale for språket. Forskerne mener at det skyldes den intensive behandlingen med testosteron. Kilde: The European College of Neuropsychopharmacology

Ironman klar for måneferd

Ny kinesisk robot ligner på Ironman. Foto: Scanpix.

Det kinesiske romfartsagenturet har akkurat offentliggjort en ny robot som ligner på tegneseriefiguren Ironman. Den røde og gullfargede roboten, som har fått navnet Xiaotian, har ifølge kinesiske nyhetsmedier en like fleksibel hånd som mennesker og skal utføre en rekke komplekse oppgaver i forbindelse med blant annet reiser til Månen. Kilde: Weibo