NB_u45 Ronaldo

Nytt fra vitenskapens verden - uke 45

Fotballspillere har dårlige tenner · Kjemperaptor funnet i USA · Aper har skotsk dialekt · Jupiter kastet gasskjempe ut fra solsystemet · Nettballongene kommer neste år.

5. november 2015 av Jesper Bindslev
  • Fotballspillere har dårlige tenner Nesten fire av ti profesjonelle fotballspillere i Storbritannia har dårlige tenner, og hver tyvende har alvorlig tannkjøttsykdom, viser en ny undersøkelse. Tidligere forskning har vist lignende problemer hos spillere i USA, Brasil og Spania. Forskerne vet ikke hva forklaringen kan være, men peker på stort forbruk av søte sportsdrikker. Forklaringen kan også være at intensiv trening gjør spyttet mer basisk, noe som skader tennene. Kilde: British Journal of Sports Medicine

• Kjemperaptor funnet i USA I South Dakota har forskere funnet den hittil største raptoren, en såkalt dromaeosaur, som levde for 66 millioner år siden. Den morderiske, tobeinte rovdinoen, som har fått navnet Dakotaraptor, var ca. fem meter lang og hadde 19 cm lange seilformede klør, som den brukte til å flå byttet med. Dakotaraptor var utstyrt med lange fjær og er kanskje den hittil største dinosauren med vinger. Rovdinoen var for stor til å fly, men brukte kanskje fjærene til stabilisering når den kastet seg over byttet.

Kilde: Kansas University Paleontological Contributions

• Aper har skotsk dialekt En gruppe sjimpanser som ble flyttet fra en safaripark i Nederland til en zoologisk hage i Edinburgh, har nå lært skotsk "dialekt". Apene i den nederlandske safariparken gir fra seg en gryntelyd med en høy tone når de ser mat, mens de i den skotske dyrehagen bruker en dypere tone. Etter få år i Skottland har sjimpansene fra Nederland begynt å kopiere sine skotske artsfeller, viser en ny undersøkelse. Kilde: Current Biology

• Jupiter kastet gasskjempe ut fra solsystemet Solsystemet vårt rommer i dag fire gasskjemper – Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun – men for fire milliarder år siden var det kanskje en femte. Jordens og Mars' baner rundt Solen kan best forklares med at det unge solsystemet hadde en ekstra planet, men spørsmålet er hvor den ble av. Basert på datasimuleringer mener nå astronomer ved University of Toronto i Canada at solsystemets største planet, Jupiter, skjøv den femte gassplaneten ut av solsystemet. Kilde: The Astrophysical Journal

• Nettballongene kommer neste år Allerede til neste år begynner Google å sende opp 300 heliumballonger. Det såkalte Project Loon skal bringe internettet ut til hele kloden. Hver ballong gir trådløs internettforbindelse på et areal med en diameter på 40 km. De 300 ballongene skal slå ring om den sørlige halvkule og bl.a. dekke Sri Lanka og Indonesia. Hastigheten tilsvarer 4G-mobilnettet. Hver ballong har en levetid på omtrent et halvt år, og Google er i stand til å sende opp en ny ballong hvert kvarter.

Kilde: BBC