Kometen Lovejoy

Nytt fra vitenskapens verden - uke 44

Komet spruter alkohol og sukker · Russerne vil sende aper til Mars · Krodiller sover med ett øye åpent · Jorden mangler avføring · Hyperloop blir til virkelighet.

29. oktober 2015 av Rikke Jeppesen
  • Komet spruter alkohol og sukker Lovejoy er navnet på den første kometen forskere har observert som utskiller alkohol. Og spriten er etanol – samme typen som du heller i deg en fredagskveld på byen. Lovejoy utskiller, ifølge forskerne, minst 500 flasker vin hvert sekund når den er på sitt mest aktive, og lagrer også et enkelt sukkerstoff og 19 andre organiske molekyler. Kilde: Science Advances

• Russerne vil sende aper til Mars I Russland sitter fire makakaper og legger puslespill. Det skal gjøre dem i stand til å klare en marsferd. De fire apene er håndplukket for sine kognitive evner og læringsevner, og blir hver dag trent i å kontrollere en joystick, legge puslespill og løse enkle matematikkoppgaver. Forskerne håper at apene i 2017 kan utføre en dags oppgaver på en så selvstendig og intelligent måte at de kan sendes ut i rommet. Kilde: Russian Academy of Science

Russiske forskere trener aper slik at de en dag kan sendes ut i rommet.

• Krodiller sover med ett øye åpent Krokodiller kan sove med åpne øyne. Det slår nå et australsk forskerteam fast. Når dyrene holder det ene øye åpent, kan de være på vakt overfor mulige farer, selv om de døser av. De er ikke de eneste dyrene som sover bare halvveis, og søvnformen kalt UEC er smart fordi den ene hjernehalvdelen holder seg våken og på vakt mens den andre hviler seg. Kilde: La Trobe University

• Jorden mangler avføring Istidens kjemper bidro med mer enn inspirasjon til nåtidens Disneyfilmer. De ga Jorden nødvendig avføring, som er en helt essensiell ressurs for økosystemet. Nå har forskere oppdaget at Jorden simpelthen mangler ekskrementer, og at kjempedovendyr, mammuter og ullneshorn tok en viktig funksjon med seg i graven. De resirkulerte nemlig viktige næringsstoffer, og et mer nylig fall i antallet av bl.a. hvaler – og dermed avføringen deres – svekker økosystemets tilstand ytterligere. Kilde: University of Vermont

• Hyperloop blir til virkelighet

Hyperloop skal være så effektiv at den i fremtiden skal kunne frakte folk fra Los Angeles til San Francisco på bare 30 minutter.

Første gang milliardæren Elon Musk foreslo "Hyperloop" som en transportform, ble den avfeid som en merkelig oppfinnelse som aldri ville fungere. Men nå ser det ut til at planen hans om å skyte kapsler med passasjerer i av sted i en tunnelbane med lydens hastighet, likevel kan bli noe av. De neste ukene vil forskningsenheten HTT begynne byggingen av en 8 km lang testbane i California. Når testbanen er ferdig, skal den sende av sted prøvekapsler med mennesker i. Kilde: International Business Times