Ny kunstig hud kan redde dyr fra forsøg

Ny kunstig hud kan redde dyr fra forsøk

Forskere i Japan har laget kunstig hud med hårsekker og svettekjertler. Det kan redusere bruken av forsøksdyr.

7. april 2016 av Sarah Stilling Skrivergaard

Hver dag blir mus, hamstre, kaniner og andre pattedyr utsatt for forsøk i laboratorier verden over.

Bare i England ble det ifølge dyrevernorganisasjonen PETA utført 4,87 millioner eksperimenter på dyr i 2014.

Nå kan en ny, kunstig hud redusere bruken av forsøksdyr.

Kunstig hud har hårsekker

Et japansk forskerteam har nylig offentliggjort, i tidsskriftet Science Advances, at de har laget hud med svettekjertler og hårsekker**.

Den nye oppfinnelsen åpner for at mange dyr kan bli reddet fra smertefulle forsøk.

Huden kan nemlig bli et alternativ for tester av kjemikalier, forteller den ledende forskeren i gruppen, dr. Takashi Tsuji, til Science Alert.

Tidligere har andre forskere skapt et ytre lag av hud, men det er ikke nå noen har klart å lage et komplett stykke hud, som omfatter et lag av fettvev, svettekjertler og hårsekker – såkalte hårfollikler.

**

Fluorescerende protein ble brukt til å fremheve den kunstige huden. Klikk for stort bilde (Takashi Tsuji/ RIKEN).

Hud laget av muse-tannkjøtt

Huden ble laget vet å utvinne celler fra tannkjøttet til mus.

Forskerne gjorde om disse cellene til en spesialisert stamcelle, som deretter ble brukt til å bygge tredimensjonale hudlignende strukturer med hårsekker og svettekjertler.

Deretter transplanterte de vevet tilbake på en hårløs mus, og deretter begynte de nye hudcellene å utvikle seg normalt.

Hudens overlag – overhuden, lærhuden og underhuden – ble påført med suksess. Og den kunstige huden forbandt seg naturlig til musenes muskler, nerver og fibre.